måndag 28 september 2009

Hatobjekt #612

Äntligen ännu ett hatobjekt!
Som ni har väntat!
Folk har stått utanför min balkong (fransk version) i regn och rusk och skrikit, nej, domderat!
Och till slut så kunde jag inte stå emot längre.
Så här kommer ett nytt inlägg.

Nu när jag flyttat hemifrån så har jag börja märka mer saker.
Som på ICA t.ex. Där finns mycket att hata. Men jag tänker på en sak speciellt.
Tänk er scenariot:

Ni har gått omkring i butiken i 20 minuter för att noggrant välja ut rätt produkter.
Valet föll på två liter mjölk, ett schampo och en 40w glödlampa.
Ni kommer till kassan. Och ja, kassan, det är bara en öppen.
Det står två personer framför.
En kille, i ungefär 20-årsåldern, som ska köpa fjorton paket nudlar och en 2-liters Coca Cola står först.
Bakom honom står en kvinna, runt 45, med sina två barn och lika många kundvagnar.
Sedan är det du.
Direkt du kommer dit så vänder sig kvinnan med kundvagnarna om, kollar på dina varor.
Och redan där börjar ditt hat. För du tror, för en kort sekund, att kundvagnarna med kvinnan ska låta dig gå före. Men nej. Fel. Du får stå kvar. Hon tänker: "Skyll dig själv att du inte kom 15 sekunder tidigare snorvalp."
Du står tålmodigt och väntar på att kundvagnarna töms.
Och ungefär samtidigt som när barnen för 42:a gången fått ett "NEJ" på frågan; "kan vi få en glass?", så har kvinnan lagt upp alla varor och sina fjorton plastpåsar (för nej, hon tänker inte på miljön heller) så ska du lägga på dina saker.
Men det är då du märker det. Det som hela inlägget handlar om. Det som gör att du, i tanken, gör något som får Eric Harris och Dylan Klebold att likna oskyldiga små pojkar.
Kvinnan sätter inte upp den där lilla klossen/trekanten som är till för att skilja kundernas varor åt.

Det, go vänner, är det värsta man kan göra.

2 kommentarer:

  1. Amen! Men du, det allra värsta man kan göra är egentligen något helt annat. Tänk dig en lång, lång kö. En kassa öppen. Plötsligt (du vet, plötsligt händer det) öppnas en kassa till, och dit stormar de som stod LÄNGST BAK i den första kön. Jäkla hyenor. Givetvis ska de som väntat längst få företräde till den nyöppnade kassan... Men den regeln verkar det bara vara jag som vet om tror jag.

    SvaraRadera
  2. Hade faktiskt tänk skriva om det, men gjorde det inte.
    Men ja, jag måste nästan hålla med. Men det som är värre är när barnfamiljer ser att det är lång kö och skickar iväg barnen att ställa sig vid nästa kassa (som inte öppnat ännu) för att reservera plats...

    SvaraRadera

Skriv då tjockis.