måndag 8 juni 2009

Fooled the fooler

(Mina meningar i blått, hennes i rött)

Idag ringde en telefonförsäljare. Hon påstod att hon ringde i Telias regi.
Jag sa "jaha".
Hon undrade om min mor var hemma.
Jag sa "nej".
Hon undrade då om jag var "hennes sambo, man, pojkvän..?"
"..eller son" fyllde jag i.
Hon började då undra vad vi hade för uppkoppling, telefonabonnemang och tv-distributör.
Jag berättade att vi hade Telia telefoni, Boxer-tv och Telia & 3-bredband.
"Två bredband?" undrade hon.
"Kan man ha det?"

Jag sa "ja"
"Jag kan ha allt"
fyllde jag snabbt på med eftersom hon blev lite tyst.
Hon sa "jaha".
Jag sa "ja". "Ja, så är det"
Hon undrade då om jag var intresserad av ett kombinationspaket där man får telefoni, bredband och tv i samma paket.
Jag sa "..euhm...J"
"Okej, då ska jag förklara vad det är!" svarade hon innan jag hunnit prata klart. Sedan när blev ordet "euhm" samma sak som "ja" ?
Hon började förklara massa saker, och det visade sig att hon redan visste vad jag hade för telefonabonnemang, tv-avtal och brebandsleverantör och exakt vad det kostade. Så jag undrade varför hon frågade, men jag fick inget svar på det.
Hon började bli varm i kläderna nu.
Jag frågade lite kluriga frågor.
Hon svalnade.
Jag blev tyst ett tag.
Undrade sedan vad hon gjorde.
Hon svarade att "jag letar svar på dina frågor, jag kan inte allt i huvudet om det här. Det förstår du väl?"
Jag svarade "nej det förstår jag inte. Det är väl ditt jobb?"
Hon mumlade.
Hon hittade sedan svaren och rabblade upp dom, men jag tyckte det lät lite misstänkt. Hon sa att hon kunde fixa en jättebra deal på kombinationspaketet. Jag undrade vad som ingick.
"Telefoni, 6-8 Mbit Bredband och Tv-utbud Lagom"
"Kostnad?"
"548 kronor i månaden"
Jag tyckte ändå att det lät ganska mycket. Så jag uppehöll henne lite med lite frågor och småprat så jag hann sätta mig vid datorn och kolla lite. Gick in på Telias hemsida och fixade själv ihop det här paketet hon snackade om. Och då fick jag det till att det skulle kosta 495 kronor/månad.
"Hmm" tänkte jag. "Det var ju billigare?"
Konfronterade henne med mina enastående upptäckter.
Hon blev väldigt nervös och undrade vart jag hade hittat dessa uppgifter någonstans?
"Telia.se. Din arbetsgivare, I presume?"
"Presume?"
"Antar jag..."
"Eeh, ja."
"Hur kan det vara så då?"
"Ja, men, det är så att, eh, du, jag... Du får ju inte den bonusen jag ger då, om du beställer via internet" svarade hon.
"Nej, behöver jag den då?" undrade jag.
"Ja, men det gör du ju. För beställer du via mig så får du en bonus som gör det billigare."
"Nej, det blir det ju inte. Jag fixade det ju billigare själv?"
"Ja, det gjorde du. Men du måste förstå att när du gör så, så får du ju inte den här bonusen"
"Men vad är det för hemlig bonus? Den har ju uppenbarligen inget med pengar att göra, förutom att du får mer pengar ner i fickan?"
"Nej, men om jag gör så du får trådlöst gratis nätverk i 6 månader då?" svarade hon, något stressad.
"Det får jag när jag fixar själv också"
"Ja men, visst. Om detta inte låter intressant så kan vi ju lika gärna avsluta samtalet nu!" säger hon med en något bitsk underton.
"Isåfall kan vi avsluta samtalet nu" svarar jag, jätteglatt.
"Tack, hej"
"Hejdå, tack för påringingen"

Så, jag övermannade telefonförsäljaren! Äntligen! Plus att jag tog 15 minuter av hennes tid!

4 kommentarer:

  1. Bra övermannat, men misstänkt snabb med datorn där!
    Jag har okså råkat ut för det där med att "erbjudandet" egenligen inte alls ä billigare. Men eftersom jag är såpass mycket långsammare än dig märker jag inte det förrän efteråt när ja redan ingått muntligt vtal och bundit upp mig i 69 månader.

    SvaraRadera
  2. Det tar inte speciellt lång tid att komma in på Telias hemsida och hitta vad hon menade. Sedan kanske jag har skrivit lite dåligt så det verkar som att jag småpratade i 10 sekunder, men det var väl kanske i själva verket 2 minuter :]

    Just 69 månader är jobbigt att binda upp sig till...

    SvaraRadera
  3. Men vad dryg du är då. Det var sådana som du som vi hederliga telefonförsäljare hatade att ringa till. Det var sådana som du som vi ändå bockade i "har tackat ja, genom ett muntligt avtal, till 2 års mobil telefoni."

    SvaraRadera
  4. Håller med Adam, du är den som förstör för oss teleförsäljare. Jag har lämnat branschen på grund av sånna som dig men jag kan lova dig att inom en vecka så kommer du få hem ett kravbrev från telia, för som adam säger så har du tackat ja genom att vara otrevlig. Vi gör bara vårt jobb!

    SvaraRadera

Skriv då tjockis.