onsdag 15 juli 2009

Hatobjekt #36

Jag måste bara säga att jag hatar, trots att det är ett starkt ord, officiella personer med dialekt eller talproblem.
Med officiella personer menar jag programledare, nyhetsankare, radiopratare och andra personer som konstant är i hetluften.
Med talsvårigheter menar jag att de t.ex. läspar eller inte kan säga "R".
Jag anser att om man är en officiell person så bör man tala rikssvenska och inte någon dialekt. Och det finns inget som jag stör mig så mycket på som när nyhetsankaret på Tv4 inte kan uttala bokstaven "R"! Om snubben jobbar på på 22-nyheterna så borde han väl också kunna lära sig att uttala bokstaven "R"?!
Och alla dialekt-programledare sen.
Det är inte jättesvårt att tala rikssvenska!
Och Tone Bekkestad för i helvete, du har vart meteorolog på Tv4 i 9 jävla år! Det är inte så stor skillnad på norska och svenska!
Visst, mångfald är väl supertrevligt, så länge skåningarna lär sig svenska!

Vad är det frågan om?

5 kommentarer:

  1. Säger du med din värmländska. Språkfascist!

    SvaraRadera
  2. Det handlar om att definiera. Anser du att du var en offentlig person då du höll studenttalet? Eller när du spelar fotboll?
    Du kan ju inte förvänta dig att man ska radera sin dialekt och på så sätt en del av sin identitet för att man blir en s.k. "offentlig person". Nu förstår ju även jag att du inte är fullt allvarlig, vilket ni sällan är, i ditt blogginlägg... :)

    SvaraRadera
  3. "Med officiella personer menar jag programledare, nyhetsankare, radiopratare och andra personer som konstant är i hetluften."

    Det är väl synd att säga att jag konstant är i hetluften?

    SvaraRadera
  4. Ja, och det är så du menar. Andra kanske ser dig som offentlig person, andra kanske inte ser programledare som offentliga personer. Det är det jag menar med att det handlar om att definiera, och det är ju väldigt subjektivt. Jag hoppas att du inte konstant är i hetluften :)

    SvaraRadera

Skriv då tjockis.