torsdag 16 juli 2009

Snooze?

Ett kort inlägg som jag tänkt på.

Vem uppfann Snooze-knappen? Ni vet vilken, den som man trycker på när väckarklockan ringer så man kan sova några extra minuter.
Men den största frågan är; vem kom på att den optimala snooze-tiden är 9 minuter? Varför just 9 minuter?! Varför inte 10? Jag har tänkt på det här i flera månader nu, men har inte kommit på ett enda vettigt svar!
Är det så att man precis inte hinner somna om på 9 minuter?
Är det så att man precis hinner somna om på 9 minuter?
Är det så att om man somnar precis efter man snoozat så är den perfekta vakningstiden 9 minuter senare?
Frågorna är många...

7 kommentarer:

  1. det där skrev du om i din blogg på lunar. finns den kvar där förresten?

    SvaraRadera
  2. Lunar? Nej, skrev det på min förra blogg men kände att det behövde tas upp igen.

    SvaraRadera
  3. återkom om du kmr på en anledning till vrf det är just 9 min:O

    SvaraRadera
  4. Will do, Emelie. Will do...

    SvaraRadera
  5. Det där har jag också tänkt på massor av gånger, och jag har kommit fram till följande slutsats efter lång tids grubblande:
    Det händer ju ofta att man vill gå upp 10 minuter innan någonting börjar. 10 minuter innan man ska åka, 10 minuter innan ett TV-program/match börjar, 10 minuter innan man får besök. Ok. Och lika ofta tänker man när man vaknar "onödigt tidigt!" och trycker på snoozen. Därav somnar man om och väcks igen NIO minuter senare, studsar upp ur sängen och hinner ändå åka/sätta på TV:n/ta emot besöket. Man får alltså en andra chans att hinna, en bonusminut kan man säga.

    SvaraRadera
  6. Den optimala snoozetiden är ju 7 minuter.

    SvaraRadera
  7. You got a point there Bean!

    Hmm, källa på det Jossa?

    SvaraRadera

Skriv då tjockis.