söndag 12 juli 2009

SVT

Erik har fått dra en tung börda de senaste dagarna då jag har varit sjuk. Men creds till gossen!
Men nu till sak, när jag har legat i soffan med halsont, huvudvärk, feber och dödsångest så råkade jag komma åt fjärrkontrollen.
SVT var påslaget. (Påslaget - De som, tvärtemot sten- och saxlaget, alltid väljer påse vid spelet "Sten, sax, påse")
Jag började då undra hur länge SVT skulle kunna fortsätta leverera kvalitetsprogram utan att ha reklaminslag.
.
Sedan insåg jag det. SVT har inga kvalitetsprogram.
Se på dagens programlista.

SVT1
10.00 - Sommarandakt
10.30 - PLUS sommar
11.00 - Mitt i naturen
11.30 - Vårt hus - En mögelfälla
12.00 - 100 procent bonde

Visst blir man upphetsad?
Visst, jag kan erkänna att SVT har några bra program.
Kvarteret Skatan, Little Britain och Sportnytt.

Men sedan kom jag och tänka på en annan sak!
Vissa program sponsras, eller presenteras som det heter på SVT-svenska, av olika företag. Är inte det reklam?

"SVT, det reklamfria alternativet. Tack för att DU betalar tv-licens
.
Det här programmet presenteras av Felix, Spendrups, Dolce&Gabbana, Swedbank, Milko, Broby Gymnasieskola, Sony, McDonalds, Burger King, Max, Sibylla, Sunnegrillen, den där killen som säljer korv vid Slussen, Socialdemokraterna, De Nya Moderaterna, De Gamla Moderaterna, De Vanliga Moderaterna, Kyrkans Förskola, TV4, Ramlösa, Nokia, Apple, OBH Nordica, H&M, Åhléns, Björn Borg, Felix igen, IKEA, Internet, Aftonbladet, Nigeria...."

2 kommentarer:

  1. Lustigt, lustigt, min gode bror!

    Och så här står det i riksrevisionens regelrapport för SVTs sponsring:

    "Indirekt sponsring sker när Sveriges television AB (SVT) köper eller samproducerar tv-program från ett bolag som har fått sponsorbidrag för produktionen. Radio- och tv-lagen föreskriver att program inte får otillbörligt gynna kommersiella intressen. SVT:s sändningstillstånd anger att verksamheten ska präglas av oberoende och stark integritet samt bedrivs självständigt till såväl staten som olika ekonomiska, politiska och andra intressen. SVT får sända indirekt sponsrade program om de köpts eller samproducerats till marknadspris."
    (http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NewsPage____1772.aspx).

    Så SVT får faktiskt sponsra sina program, det räknas inte som reklam, och ~80% av den svenska befolkningen gör samma uppskattning. Och i och med att SVT inte är statligt ägt kan sponsor- och reklamavtalen komma att ändras om det skulle behövas (dock inte så troligt).

    SvaraRadera
  2. In your face zalle!

    SvaraRadera

Skriv då tjockis.