lördag 20 december 2008

Bättre begagnade ord.

Hej i stugorna. Speciellt i Villastaden/Rottneros.
Jag tänkte ta upp ett ämne som berör. Ett ämne som skakar Indonesien värre än ett jordskalv. Ett ämne som får din mamma att tro att hon är din pappa. Ett ämne som inte bara är trasigt, men även ofräscht.
Ord.
Gamla ord.
Gamla ord som inte används.
Gamla ord som inte används men som borde användas.
Gamla ord so......

Ja, ni förstår. Ord alltså. Gamla ord. Gamla or... Nej, inte börja så igen!
Eftersom ord som "keff"
(icke så vidare bra) och "guzz"(individ av det kvinnliga könet) numera har fått en plats i Svenska Akademins Ordlista så tänkte jag att jag skulle gå in på några ord som jag strävar för ska börja användas i den svenska folkmunnen igen! Jag kan tänka mig att TT, som är av den gamla skolan, fortfarande använder några av dessa ord när han förgäves försöker uppfostra sin dotter. Så du, min käre.... euhm... käre... eh.. TT, du behöver kanske inte en lektion i vad dessa ord innebär. Men jag kommer skriva det ändå! Så resten av alla miljoner som läser bloggen kan få veta.

Mallgroda - Avundsjuk individ som är lite för avundsjuk säger ofta såhär om någon som är lite finare, lite bättre, lite rikare. Detta är ett ord vi ofta får höra från en annan blogg. Ex. "Åååh vilken mallgroda du är Madicken"
Knoddaktig - Barnslig. Inte att att förväxla med Knoddandakt som då betyder barn-ligg. Inte fullt lika uppskattat. Ex. "Sluta vara så knoddaktig Erik!"
Rappakalja - Struntprat. Går även att använda ordet dravel. Ex. "Fan, den där TT han snackar bara rappakalja"
Löjeväckande - Patetisk. Ex. "Gud vad den där Britney Spears är löjeväckande"
Begeistrad - Förtjust, tycka om. Ex. "Oj vilken fin blomma, jag blir helt begeistrad"
Kanalje - Lurifax. En person som ofta snuddar på gränsen till det oacceptabla. Ex. "Den där kalsongförsäljaren var en riktig kanalje"
Lubrikation - Hmm. Denna får ni luska ut själva. Ex. "Den där Erik har då aldrig varit med om en lubrikation"
Norpa - Att ta något. Oftast utan lov. Ex. "Hurru, den där tjyyven norpade min tv"

Ja, det var dom jag kom på nu, men var så säkra att det kommer komma fler i framtiden!
Så, ut och prata gammelsvenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv då tjockis.